اَچمی ها

همراهی و هم اندیشی برای نگهداشت فرهنگ و زبان اَچُم

اَچمی ها

همراهی و هم اندیشی برای نگهداشت فرهنگ و زبان اَچُم

به مناسبت هزارگی صفحه اچمی ها AchomihA

امروز که صفحه اچمی ها را گشودم، شمارمان هزار و یک بود. هزار و یک نفر اچمی و علاقمند به فرهنگ و زبان اچم در این صفحه عضو هستند. شاید خیلی ها از این اعضاء حتی یک بار نوشته ، عکس و یا لایکی از خود به جای نگذاشته باشند ولی همین که از عضویت انصراف نداده اند و گاه گداری سری به این صفحه می زنند باید از ایشان بسیار سپاسگزار بود.

در حدود یک سال پیش در معرفی گروه گفته شد که دغدغه اصلی این صفحه ، موضوعات و مسائل مرتبط با اچم است. مردمی که در گستره ای جغرافیایی با تاریخی غنی اما کمتر شناخته شده زندگی می کنند، مردمی که کسب رزق و روزی گاهی آنها را تا آن سوی دریاها کشانده است اما این دوری جغرافیایی نتوانسته است مهر آنها را نسبت به سرزمین اجدادی کم کند. اگر از کسب و کار، مالی انباشته باشند اولین کار خیرش مطمئناً ساخت آب انباری یا مدرسه و مسجدی برای هم دیارانشان است.

سخن از جغرافیا و تاریخ کمتر شناخته شده شد؛ همه می دانیم که امروزه دیگر آن دورانی که تاریخ و ادبیات و هنر در سینه ها ثبت و ضبط و از نسلی به نسلی منتقل می شد گذشته است. تاریخ نگاری و ثبت آنچه مانده است بهترین کار ممکن برای نگهداری از زبان و فرهنگ اصیل است. شاید ما و فرزندانمان بسیاری از لغات و ادبیات شفاهی رایج در دوران پدرانمان به خاطر نداشته باشیم. رشد و گسترش رسانه های دیداری و شنیداری جایی برای گپ شو و داستان ها و متل ها نگداشته است.

بدون شک اگر نخواهیم پدرانمان و به تبع آن خودمان را به فراموشی بسپاریم، راه آن زنده و ثبت کردن این فرهنگ، ادبیات و هنر است.

خوشبختانه در سالیان اخیر فعالیت های مفیدی همچون چاپ کتاب، برگزاری همایش ها، کنسرت های موسیقی و حضور در دنیای نوبنیاد مجاز صورت گرفته است. تمام این فعالیت ها در کنار تعهدی که خودمان می بایست نسبت به فرهنگ و زبانمان داشته باشیم، می تواند افق های آینده اَچُم را روشن کند.

لازم به ذکر است که از ابتدای پیدایش این صفحه، بنا بر جهت گیری بر علیه لارستان و آنچه منسوب به زبان لارستانی و موارد مشابه است نبوده و نیست. بلکه اچم با این فرض طرح شده است که خیلی فراگیر تر و دربردارنده گستره وسیعی از نظر جغرافیایی است. کسی از یک شهروند لاری انتظار ندارد که خود را اچم بنامد و بالعکس بسیاری از شهروندان اوز و گراش و خنج و بستک و جویم و بلوک و تراکمه و بندرلنگه و خمیر و بندرعباس خود را نه لاری و نه زبانشان لارستانی می دانند.

درست است که واژه و بحث اچم جدید است اما به نظر می رسد بار معنایی و فرهنگی آن همیشه وجود داشته حتی اگر به این نام خوانده نمی شده است. بنابراین حتی اگر این واژه را ساختگی و حاصل سالیان اخیر بدانیم باز هم اختراع فرخنده و مبارکی است. بالاخره قرار است عده ای فارغ البال به فرهنگ خود افتخار نمایند و از ثمره های آن بهره بگیرند.

این یاداشت برای هزارگی صفحه اچمی ها در فیس بوک بود. این وبلاگ به عنوان پشتیبان صفحه اچمی ها ، پذیرای نوشته ها و تحلیل های شماست. باشد تا با کمک و یاری همدیگر، راهگشایی برای نوادگان و آیندگان اَچُم باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد